HUBUNGAN KEPUASAN KERJA PERAWAT DENGAN MUTU PELAYANAN KEPERAWATAN DI PUSKESMAS WARA SELATAN KOTA PALOPO

  • Hardin Akademi keperawatan Sawerigading Pemda Luwu
  • Hairuddin Safaat Akademi keperawatan Sawerigading Pemda Luwu
  • Nunung Syamsuddin Institut Kesehatan dan Bisnis Kurnia Jaya Persada Palopo
Keywords: Job Satisfaction, Nursing Service Quality, Nurse

Abstract

This research aims to analyze the relationship of job satisfaction of nurses in nursing service quality. The research method used was survey with cross sectional approach analytical and sampling techniques “total sampling”. Sample research is all nurses who work in the Puskesmas Wara Selatan in Palopo City as many as 62 people. The results showed most of the nurses are satisfied with its performance (depth 87.1%) and most of the nursing service are high-grade (91.9%). The results of statistical tests by using the test of Fisher's exact test is obtained a value of p = 0.002. Therefore, it is recommended the necessity of creating a work climate or climate of the organization which is convenient for practice of nursing care nursing service quality so that it can be achieved with good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditama. (2010). Manajemen Administrasi Rumah Sakit, Edisi 2. Jakarta: UI-Press. Aryanti, D. (2012). Hubungan Budaya Organisasi dengan Kepuasan Kerja Perawat
Pelaksana di Rumah Sakit Bhayangkara (Skripsi). Medan: FIK Universitas Sumatra Utara.
Depkes RI. (2010). Pedoman Kegiatan Perawat di Puskesmas. Jakarta: Dirjen Pembinaan Kesehatan Masyarakat.
Dharma, S. (2012). Manajemen Kinerja, Falasafah Teori dan Penerapannya.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fahriadi. (2008). Determinan Kinerja Perawat di Instalasi Rawat Inap RSUD Ratu Zalecha Martapura Kabupaten Banjar Kalimantan Selatan (Skripsi). Jakarta: Universitas Respati Indonesia.
Gasperz, V. (2012). Total Quality Management. Jakarta: PT. Gramedia.
Hartati, S., Handayani, L. & Solikhah. (2011). Hubungan Kepuasan Kerja dengan Prestasi Kerja Perawat di Instalasi Rawat Inap Rumah Sakit Islam Klaten. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 5(1); 1-9, ISSN : 1978-0575.
Hasibuan, M.S.P. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, A.A. (2007). Metode Penelitian Keperawatan dan Teknik Analisa Data.
Jakarta: Salemba Medika
Hidayat, A.A. (2007). Pengantar Konsep Dasar Keperawatan, Edisi 2. Jakarta: Salemba Medika.
Kusnanto. (2010). Pengantar Profesi Dan Praktek Keperawatan Profesional, Jakarta : EGC.
Maryanto, Pujiyanto, T.I. & Setyono, S. (2013). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Ruang Dengan Kepuasan Kerja Perawat di Rumah Sakit Demak. Jurnal Managemen Keperawatan, 1(2); 146-153.
Munijaya, A.A.G. (2014). Manajemen Kesehatan. Jakarta: EGC.
Nursalam. (2010). Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan.
Jakarta: Salemba Medika.
Nursalam. (2011). Manajemen Keperawatan: Aplikasi dalam Praktik KeperawatanProfesional, Edisi 2. Jakarta: Salemba Medika.
Nuru, Z. (2013). Hubungan Kepuasan Kerja Perawat dengan Mutu Pelayanan Keperawatan di Ruang Rawat Inap RSUD Toto Kabila Gorontalo (Skripsi). Makassar: PSIK Universitas Hasanuddin.
Pramono, J. (2008). Menjaga Mutu Pelayanan Rumah Sakit. Jakarta: PERSI.
Purnomo, H. & Cholil, M. (2010). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kepuasan Kerja Berdasarkan Motivasi Kerja Pada Karyawan Administratif di Universitas Sebelas Maret Surakarta. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, 4(1); 27- 35.
Rakhmawati. (2009). Pengawasan/Pengendalian dalam Pelayanan Keperawatan: Supervisi, Manajemen Mutu dan Resiko (Disampaikan dalam Pelatihan Manajemen Keperawatan). Jakarta: RSUD 45 Kuningan.
Robbins, S.P. (2010). Perilaku Organisasi, Jilid 2 (Edisi Bahasa Indonesia). Jakarta: Prenhallindo.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta. Sumijatun. (2010). Konsep Dasar Menuju Keperawatan Profesional. Jakarta: Trans
Info Media (TIM).
Triwibowo, C. (2013). Manajemen Pelayanan Keperawatan di Rumah Sakit. Jakarta: Trans Info Media
Wijono, D. (2010). Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan: Teori, Strategi dan Aplikasi. Surabaya: Airlangga Unniversity Press.
Published
2021-09-02
How to Cite
Hardin, Hairuddin Safaat, & Nunung Syamsuddin. (2021). HUBUNGAN KEPUASAN KERJA PERAWAT DENGAN MUTU PELAYANAN KEPERAWATAN DI PUSKESMAS WARA SELATAN KOTA PALOPO. JURNAL LONTARA KESEHATAN, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.22778/lontara.v2i1.30

Most read articles by the same author(s)